Obowiązek dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi zgodnie z nowelizacją przepisów BHP

17 listopada 2023 roku weszła w życie nowelizacja  rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973). Zmiany w przepisach podyktowane były postępem technologicznym, który dokonał się w przeciągu ponad 25 lat funkcjonowania przepisów.

Jak stanowią nowe przepisy, po 17 maja 2024 roku wszystkie stanowiska pracy z monitorami ekranowymi muszą być dostosowane w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom.
Zakres rozporządzenia w nowym brzmieniu pozostaje bez zmian, odnosząc się do pracowników, praktykantów i stażystów pracujących przy monitorach przez minimum połowę dobowego wymiaru pracy. Aktualna pozostaje także definicja monitora ekranowego, jako urządzenia do wyświetlania danych w formie alfanumerycznej lub graficznej. Natomiast istotna zmiana dotyczy systemów przenośnych, takich jak np. laptopy, które  dotychczas nie podlegały regulacjom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych

Zgodnie z nowelizacją:

  • jeśli laptop ma być używany przez pracownika ponad cztery godziny (dokładnie przez ponad połowę dobowego wymiaru czasu pracy), to pracownikowi trzeba zapewnić stacjonarny monitor lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu. Do tego należy też dołączyć dodatkową klawiaturę i mysz.Nie trzeba za to spełniać żadnych dodatkowych wymogów, jeśli udostępniony pracownikowi laptop nie jest przeznaczony do używania przez ponad połowę tzw. dniówki;
  • na wniosek pracownika, pracodawca ma obowiązek niezależnie od wyników oceny ergonomiczności stanowiska pracy, doposażyć stanowisko pracy w uchwyty na dokumenty lub podnóżki;
  • dodatkowo pracodawcy mogą oferować pracownikom szkła kontaktowe jako alternatywę dla okularów korygujących, zależnie od medycznych wskazań, co wymaga aktualizacji polityki dotyczącej wsparcia w zakresie korekcji wzroku dla osób pracujących przy monitorach,
  • pracodawca nie musi już zapewnić pokrycia monitora warstwą antyodbiciową lub wyposażać go w odpowiedni filtr (nowe ekrany zawierają w sobie tę cechę);
  • ustawodawca zrezygnował ze szczegółowych wymogów co do regulacji ustawienia monitora (wcześniej przepisy wskazywały, że powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20 st. do tyłu i 5 st. do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120 st. — po 60 st. w obu kierunkach);
  • uproszczono wymogi dotyczące klawiatur oraz stołu, na którym ma być umiejscowiony komputer/monitor – klawiaturanie musi posiadać możliwości odpowiedniej regulacji kąta nachylenia i wysokości, a jedynie powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy, zaś stół ma umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska.